Tuesday, January 18, 2011

Persepsi

Dia itu dialah juga. Baik yang semalam, baik yang hari ini, dan mungkin juga esok dia adalah dia juga.

Aku, akulah juga. Sama ada yang semalam, hari ini atau esok juga.

Aku dan dia, mahupun semalam, hari ini dan semoga hari esok adalah aku dan dia yang sama.

Apa yang membezakan hanyalah tanggapan. Tanggapan ialah sudut pandang, dari tetingkap mana kita melihat. Melihat kuman kutu di balik rambut lebat, payah. Tetapi melihat kutu di balik teropong atau kanta pembesar, kesannya membeliakkan mata. Kutu itu tetap kutu. Yang membezakannya ialah bagaimana kita mengkoordinasikan cerapan pantulan di balik kanvas retina kita.

Anjing itu anjing itu juga. Ada yang takut melarikan diri. Ada yang mengusap manja kepalanya yang berbulu panjang. Anjing itu, anjing itulah juga.

Aku dan dia, aku dan dia jugalah. Yang sama. Seperti semalam.

Yang membezakan adalah perasan. Semalam aku rindu. Hari ini aku benci. Dan esok entah!

Semalam dia bilang cinta, hari ini dia bilang rindu. 

Esok, entah!

0 comment: